زمان جاری : جمعه 15 تیر 1403 - 1:54 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 426
نویسنده پیام
koolooche آفلاین


ارسال‌ها : 844
عضویت: 1 /8 /1392
محل زندگی: طهرون
تشکرها : 126
تشکر شده : 419
آلبرت اینشتین معتقد بود هیچ چیز در جهان نمی‌تواند سریع‌تر از نور حرکت کند، اما . . .

آلبرت اینشتین معتقد بود هیچ چیز در جهان نمی‌تواند سریع‌تر از نور حرکت کند، اما چیزی درمورد اینکه شاید بتوان سریع‌ترین پدیده جهان را در مسیر حرکتش متوقف کرد، نگفته بود.
براساس گزارش همشهری آنلاین، نور به عنوان سریع‌ترین پدیده جهان برای مدتی قابل توجه، یعنی برای یک‌دقیقه، در مسیر خود متوقف شده و رکوردی باورنکردنی را به ثبت رساند. این درحالی است که نور در مدت یک‌دقیقه می‌تواند ۱۸ میلیون کیلومتر مسافت را بپیماید، یعنی مسافتی برابر ۲۰ سفر به دور ماه.
به گفته توماس کرائوس محقق دانشگاه سن اندروز در بریتانیا یک دقیقه برای توقف نور زمان بسیار بسیار زیادی است، و این رکورد موفقیت بزرگی برای فیزیکدانان به شمار می‌رود. چنین قابلیتی می‌تواند امکان استفاده از ارتباطات کوانتومی ایمن در مسافت‌های طولانی را به وجود آورد.
فیزیکدانان در سال ۱۹۹۹ نیز توانسته بودند سرعت نور را که در حالت عادی سرعتی برابر ۳۰۰ میلیون متر بر ثانیه دارد را در شرایط خلاء به ۱۷ متر بر ثانیه برسانند و دو سال پس از آن نیز توانستند برای کسری از ثانیه نور را به طور کامل متوقف سازند. همچنین در اوایل سال جاری نیز محققان توانستند با استفاده از اتم‌های سرد نور را برای ۱۶ ثانیه ثابت نگه دارند.

دانشمندان توانستند نور را در داخل این کریستال به مدت شصت ثانیه به دام بیندازند

برای شکستن رکورد یک دقیقه‌ای، جورج هینز و همکارانش در دانشگاه دارمشتات آلمان لیزری را در میان کریستالی کدر تابانده و اتم‌های آن را در دو حالت برهم‌نهی کوانتومی قرار دادند. این‌کار باعث شد کریستال نسبت به طیف باریکی از فرکانس لیزر شفافیت پیدا کند. سپس دانشمندان پرتو دوم نور که در حال ورود به کریستال شفاف شده بود را به واسطه خاموش کردن پرتو اول و کدر کردن دوباره کریستال،‌ به دام انداختند.

مدت زمان محبوس بودن نور درون این کریستال به میزان برهم‌نهی کریستال بستگی دارد که می‌توان آن را به واسطه میدان مغناطیسی افزایش داد،‌ اما این‌کار تنظیمات لیزر را مختل می‌کند. از این رو هینز و همکارانش از الگوریتمی استفاده کردند که ترکیبی از مغناطیس و لیزر را ایجاد کرده و نور را برای یک دقیقه درون کریستال محبوس کرد. محققان همچنین از این دام برای محبوس کردن تصویری از سه خط نوری استفاده کردند. به گفته هینز این موفقیت نشان می‌دهد می‌توان اطلاعات پیچیده را برروی پرتوهای نوری حک‌کرده و از آن برای انتقال اطلاعات استفاده کرد.

برای ساخت دستگاهی به نام بازگو‌کننده کوانتومی که می‌تواند در ارتباطات ایمن فوتون‌های نوری را متوقف کرده و دوباره بازبتاباند، به دهها هزار انبار نور نیاز خواهد بود تا بتوان حالت کوانتومی آن را برای مسافت‌های طولانی حفظ کرد. هینز معتقد است حتی این امکان وجود دارد که با استفاده از انواع دیگر کریستال‌ها به انبارهای نور با مدت زمان بیشتر دست پیدا کرد.


سلامتیه پـــــت و مــــت
[size=10]چون نه هیچی تو مغزشون بود،نه هیچی تو دلشون!
[/size]
چهارشنبه 01 آبان 1392 - 14:03
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 3 کاربر از koolooche به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: savalan & marjan & setarehir &
savalan آفلاین



ارسال‌ها : 1133
عضویت: 25 /7 /1392
محل زندگی: اردبیل
تشکرها : 460
تشکر شده : 709

پاسخ : 1 RE آلبرت اینشتین معتقد بود هیچ چیز در جهان نمی‌تواند سریع‌تر از نور حرکت کند، اما . . .

جالبه....انبار نور........بعدا خیلی استفاده ها میشه کرد از این روش و امکان...نمیدونستم

ممنون...







دلم فـال می خواهــد …
قهــوه … تــاروت … نمی دانــم ؟!
هر چه باشـــد ،
هر چه نقـــش تــو را در این روزهـــــای بــیرنـــگ …
پــــر رنـــگ کنــــد !!!



چهارشنبه 01 آبان 1392 - 14:06
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
marjan آفلاین



ارسال‌ها : 1355
عضویت: 28 /7 /1392
محل زندگی: کرج
تشکرها : 479
تشکر شده : 176

پاسخ : 2 RE آلبرت اینشتین معتقد بود هیچ چیز در جهان نمی‌تواند سریع‌تر از نور حرکت کند، اما . . .

چه جالب

بهانه هم میگیری......
بهانه مرا بگیر!
من تمام خواستن را وجب کرده ام
هیچکس
هیچکس به اندازه من
عاشق تو و بهانه هایت نیست
چهارشنبه 01 آبان 1392 - 14:15
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
koolooche آفلاین



ارسال‌ها : 844
عضویت: 1 /8 /1392
محل زندگی: طهرون
تشکرها : 126
تشکر شده : 419

پاسخ : 3 RE آلبرت اینشتین معتقد بود هیچ چیز در جهان نمی‌تواند سریع‌تر از نور حرکت کند، اما . . .

اوره خیلی باحال بود کارشون


سلامتیه پـــــت و مــــت
[size=10]چون نه هیچی تو مغزشون بود،نه هیچی تو دلشون!
[/size]
جمعه 03 آبان 1392 - 13:09
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
umekhane آفلاین


کاربر تازه وارد
ارسال‌ها : 1
عضویت: 11 /11 /1395
محل زندگی: tehran

پاسخ : 4 RE آلبرت اینشتین معتقد بود هیچ چیز در جهان نمی‌تواند سریع‌تر از نور حرکت کند، اما . . .

دانشمندان روش جدیدی را با استفاده از فناوری نانو ابداع كردند كه می‌توان با این روش نور را به دام انداخت.

دانشمندان با ساخت شیارهایی به‌عنوان حامل موج شیاری، توانسته‌اند بر مشكل محدودیت اولیه‌ای كه به‌دلیل پراش نور در به دام‌اندازی و انتقال ذراتی با قطر كوچك‌تر از 75 نانومتر وجود داشت، پیروز شوند. این دام‌های نوری جدید امكان افزایش دقت زیست‌حسگرها و ایجاد انواع جدیدی از ابزارهای تشخیصی آزمایشگاهی را روی تراشه فراهم می‌كند.

جمعی از دانشمندان دانشگاه كورنل در روشی جدید موفق شدند نور را در محدوده‌ای بسیار كوچك‌تر از حد پراش متمركز كرده، آن را در مسیر نوع خاصی از حامل‌های موج شیاری هدایت كنند. این حامل‌های موج شیاردار (كه از دو میله‌‌ سیلسیومی موازی به فاصله‌ی 60 نانومتر تشكیل شده) همانند یك فیبر نوری نانومقیاس در هدایت و انتقال نور عمل می‌كنند. هنگامی كه "DNA " یا هر نانوذره‌‌ دیگری در نزدیكی این جریان فوتونی قرار گیرد، به داخل حامل موج كشیده می‌شود و همراه با آن به حركت درمی‌آید‌.

این محققان در آزمایش خود تعدادی از این حامل‌های موج (با پهنای بین 60 تا 120 نانومتر) را به‌طور موازی و نزدیك به هم قرار داده، نور یك لیزر 1550 نانومتری با توان خروجی كم‌تر از 300 میلی وات را از میان آن‌ها عبور دادند. از آن‌جا كه این مجراها كوچك‌تر از طول موج نور هستند، یك میدان میرا در مرز هر كدام از این حامل‌های موج ایجاد می‌شود. این میدان میرا نیرویی را به سمت پایین بر ذرات كوچك(از جمله مولكول‌های "DNA " ) وارد كرده، آنها را به داخل شكاف می‌كشاند، سپس فشار نور موجب حركت این جسم در مسیر شكاف می‌شود.

در این آزمایش محققان از یك محلول آبی محتوی "DNA " یا نانوذرات كوچك دیگر استفاده كرده، آن را با سرعت 80 میكرو متر در ثانیه روی میكرومجراهای حامل نور به جریان درآوردند.آن‌ها دریافتند كه كوچك‌تر شدن اندازه‌ی مجراها و كاهش جریان و همزمان با آن افزایش انرژی لیزر، تأثیر بسزایی در میزان موفقیت این روش دارد.

آن‌ها امیدوارند علاوه ‌بر این شیوه بتوان از دیگر ابزارها و دستگاه‌های مخابراتی فوق سریع و پربازده نوری (كه طی 20 سال اخیر ایجاد شده‌اند) برای دستكاری ماده در نانوسیستم‌های مختلف استفاده كرد.

خبرگزاری فارس

A@umekhane.com

دوشنبه 11 بهمن 1395 - 13:36
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ
برای نمایش پاسخ جدید نیازی به رفرش صفحه نیست روی تازه سازی پاسخ ها کلیک کنید !
پرش به انجمن :